Oprichting

Het verhaal achter de stichting 'Stuur een Masai kind naar school'

Astrid Moolhuijsen, ondernemer in Soest, is de oprichtster van de stichting 'Stuur een Masai kind naar school'. Hieronder deelt zij haar verhaal over ontmoetingen met Joyce en Oloningo, die hebben geleid tot de oprichting van deze stichting ter ondersteuning en scholing van Masai kinderen, ongeacht eventuele handicaps.

Tanzania

In oktober 2016 bracht ik vier weken door in Tanzania op uitnodiging van mijn buurvrouw Tijda Deisz en haar partner Fred de Soet. Zij werkten als vrijwilligers in het Bukumbi Hospital nabij Mwanza: Tijda als fysiotherapeut en Fred als ICT-consultant. Tijdens hun eerdere werk in 2014 in het Wasso Hospital in het noorden van Tanzania ontmoetten ze de destijds zevenjarige Masai-meisje Joyce. Haar romp was voor 45 procent tweedegraads verbrand doordat haar kleding vlam had gevat in de hut van haar ouders. Hoewel Tijda professioneel met haar werkte, raakte ze zo betrokken bij haar herstel dat zij en Fred sindsdien extra inzet tonen voor Joyce en haar familie. Na een periode van wondgenezing en operaties in diverse ziekenhuizen (Wasso, Mwanza en Singida) gaat Joyce sinds januari 2016 weer naar school.

Oloningo

November 2016 - Bezoek boma Oloningo

In november 2016 hebben we een bezoek gebracht aan de zevenjarige Oloningo in een boma (nederzetting) ver buiten Wasso. Deze Masai-jongen heeft samen met Joyce een half jaar in het ziekenhuis van Wasso gelegen vanwege ernstige brandwonden aan zijn rechterarm. Gelukkig is zijn wondherstel voorspoedig verlopen, maar hij maakte op ons een ongelukkige en ondervoede indruk. Hij had een doffe blik in zijn ogen en besteedde zijn dagen aan het hoeden van vee. Pas toen we hem een recente foto van Joyce lieten zien, verscheen er een glimlach op zijn gezicht. Oloningo liet weten graag naar school te willen. Dit was voor mij, Astrid Moolhuijsen, de doorslag om in januari 2017 de stichting 'Stuur een Masai kind naar school' op te richten.

Januari 2017 - Oloningo's Eerste Schooldag

Vanaf januari 2017, aan het begin van het nieuwe schooljaar, is Oloningo begonnen in de kleuterklas (pre-primary) van Bright, de lagere school in Sakala. Dit dorp ligt net buiten Wasso in de vallei richting Loliondo. Hier zal hij voor het eerst beginnen met lezen en schrijven in zowel Swahili als Engels, en leert hij tellen en rekenen. Oloningo is het eerste kind dat deze kans heeft gekregen dankzij donaties aan de stichting.

Januari 2024

Oloningo doet het uitstekend en zit inmiddels in de zesde klas van de lagere school!